Rozhovor se staviteli tratí

Rozhovor se dvěma staviteli tratí Mirkem Hadačem (sobotní klasická trať) a Luďkem Valíkem (nedělní krátká):

Může prostor nacházející se nedaleko Opavy závodníky něčím překvapit, má vůbec co nabídnout? Dá se přirovnat k jiným prostorům v regionu/ČR?

MH:
Myslím, že fyzicky dobře připravení závodníci, pro které je práce s buzolou naprostou samozřejmostí nemají být čím překvapeni. Rychlý běh v tomto terénu je velmi vysilující, hlavně pak v závěru. Orientace je ztížená velmi nízkou průhlednosti porostů a samozřejmě jejich náhodně uspořádanou rozmanitostí. Dobrá zpráva je, že nad touto obtížností je spolehlivé vodítko v podobě špičkově zpracované podrobné mapy z rukou Zdeňka Lenharta a Evžena Cigoše.
Srovnání s jiným terénem v ČR nemám (je to od každého trochu). Prozradím, že mapa na první pohled působí hodně světle zeleným dojmem. Charakter lesa se výrazně mění co 100m. Kdo se těmto změnám umí přizpůsobit, je ve výhodě.
Kdo umí používat lupu, doporučuji si na závod přibrat. Takže doporučuji špičkovou koncentraci od vystartování, a v žádném případě, nepodcenění závěru závodu. A holkám v D21E prozradím, že do českého směrného času pro ně se neumím už léta trefit ☺ (a konec konců ani nechci)

LV:
Mě samotného les neustále překvapuje, jak se mění jeho charakter. I na relativně malém prostoru krátké tratě je pět různých „lesů“.


Kolik tak stavitel při přípravě tratí nad mapou stráví, a to jak doma u stolu, tak v lese, je to zábava, nebo spíše otrava?

MH:
Tratí je celkem 61, každá vyžaduje racionálně pojatý přístup k návrhu (kategorie C, veteráni různé výkonnosti, podkategorie ABC někdy jen BC, atp.). Strávený čas nad tratěmi nepočítám, ale je to hodně večerů a pobytů v lese. Je to však nesrovnatelně méně, než strávili v lese a u OCADu mapaři, to bylo asi 1300 hodin. Zábava to samozřejmě je, ale hodně prací je rutina, zkušenost, kombinace, atp. (ohlídání vytížení kontrol, do toho, aby každý měl občerstvení tehdy, kdy má mít, rádiovky a ještě myslet na to, že druhý den je tam další závod, startovka, odhadnout směrné časy pro všechny kategorie). A k tomu jste ještě rozptylování dalšími „1500“ věcmi kolem, které mají jakoukoliv souvislost s tratěmi (třeba GPS, online mezičasy, televize, edukace pořadatelům, dohled nad pravidly, odevšad neustále vyskakuje nějaký problém …, někdy objektivní a někdy už jen někým paranoidně vytvořený ☺)

LV:
Hodiny raději nepočítám. Nejdříve jen doma koukání do mapy, pak rojnice v lese a potom, co tyto dojmy vstřebám, začnu se stavbou a ladím a ladím. Někdy to jde samo, a někdy se to musí holt vysedět.


Kolik bude v lese různých tratí a kontrol, dal se závod postavit tak, aniž by docházelo k protichůdným křížením, či velkému vytížení kontrol?

MH:
Jak jsem již psal, tratí je 61, kontrol v lese 74, 6 občerstvovaček, 4 rádia. Mapa má 14 km2 lesa, křížení tratí nebylo potřeba (jen H21E má s ohledem na dva kvalitní dlouhé postupy jedno okrajové křížení, které ani tak není postupové, jako jen, že se ty čáry protnou). Kontrol je na tratích poměrně málo (však krátká trať je v neděli ☺). Vytížení kontrol je důsledně kontrolované, a je rovnoměrné.

LV:
V neděli je tratí 42, kontrol 72, na relativně malém prostoru, tratě často mění směr, kříží se. Protiběhům se snažím vyhnout a vytížení kontrol si hlídám. U krátké tratě se dá volbou startovky docílit toho, že některé tratě budou už v cíli, než jiné vyběhnou.


Kdo si myslíš, že bude slavit úspěch, spíše mě zajímá jaký typ O’ běžce obecně?

MH:
Komplexně připravený, nebrblající závodník, se sílou v nohách, ekonomickou technikou běhu v různých typech podložky a porostů. Rozvážný při realizaci postupů, který se umí sebeovládat v nábězích na kontroly, neztrácí kontakt s mapou ani na cestách. A samozřejmě ten, který má neustále pod přísnou kontrolou směr svého běhu.

LV:
Klíčem k vítězství bude správný směr, jeho udržení a přizpůsobení rychlosti běhu charakteru terénu. Závod bude vyhovovat mapařsky zdatnějším jedincům.